20 mars 2007

Stuntande växter

En del av mina växter har stuntat en längre tid nu. Jag har fått rådet att INTE dosera något Magnesium (som finns i MgSO4) överhuvudtaget. Idag har det gått 2 dagar sedan ett stort vattenbyte utan Mg dosering i växtkaret.
Växterna som stuntat i växtkaret är dessa: Ludwigia acurata (inte mkt röd färg + knappt märkbar tillväxt), Myriophyllum (småväxta toppar + nästan ingen tillväxt alls), Rotala wallichii (små toppar + dåligt med röd färg), Mayaca fluviatilis (små toppar), Tonina fluviatilis (tveksamt om det räknas som stuntande; aningen små toppar).
Jag tycker det ser ut som att Ludwigian kommer igång nu, även den röda Myriophyllumen, men har inte sett någon skillnad på de andra växterna, hoppas det kommer funka! :S Tyvärr är det nog också för tidigt att kunna säga om det verkligen fungerar eller inte, men jag hoppas såklart på att växterna får fina färger och växer bra sen.
Jag funderar starkt på MH eller T5 belysning, men det har jag verkligen inte råd med! jag kommer få nöja mig med mina 0.75watt/l med T8 rör, tills vidare och antagligen ganska lång tid framåt... Det känns som att en del växter skulle få rödare färger och att Glosson skulle lägga sih ned då.
Jag ska dosera mera KH2PO4 och mikro också, för att få mera röd färg på växterna.

Inga kommentarer: