21 mars 2007

En massa nya grejer! =)

Jag kom nyss hem från Herkules Zoo, med tom plånbok och tunga kassar =)
Jag tog mig in till Herkules med komunala trafiken idag, tog ca 1.5h ifrån Kungsbacka.... som tur var hämtade pappa mig hem iaf, nåt ska man ju ha sina föräldrar till ;)
Jag köpte allt detta:
AM Reaktor 1000
11st Clithon corona ("Horn snäckor")
500ml EasyLife EasyCarbo (flytande kol-näring)
Samolus valerandi
Microsorum pteropus "Windellöw"
2st 30watt Philips Aquarelle
1st Sylvania AquaStar
Äntligen har jag köpt en AM Reaktor 1000!!! =) jäklar va gött! =D
Jag har inte installerat den ännu, kommer göra det om någon dag nu. Rätt spänd på att se hur den fungerar!
På Herkules hade dom även AM Reaktor 500 i ett visningkar, den såg ut att funka fint! borde inte vara några problem alls med en sån i ett 100l kar iaf!
650kr kostade den på Herkules Zoo i Göteborg, inte alls farligt! =)
Snäckorna jag köpte är tydligen rätt så ovanliga. Har sett sånna på Zoo Kompaniet också, fast humle-färgade då, dom var nästan coolare. Men mina svarta är också coola tycker jag.
Jag tror jag ska starta ett 10-30l kar med dessa snäckorna + nån sorts dvärgräka. Får fundera lite mer, men det hade vart kul att försöka odla dom + ha som low-tech växtkar. Kan ju inte använda CO2 då, så isf blir det det flytande kol'et + PMDD. Filter + ljus är fortfarande en fråga.
Det flytande kol'et köpte jag för att det tydligen ska hämma alger (som Seachem Excel), ska ha i sånt i mitt 160l nu. Sen testar jag väl lite i 2l nanokaret också.
Detta skulle nog bli bra i ett odlingskar för snäckor och räkor iom att det inte sänker pH och KH (tror jag)!
Ska bli spännande att se hur det fungerar.
Man ska i 1-2ml av detta, per 50l, 1ggr/dag. Jag har då i 6ml i mitt 160l 1ggr/dag. Då räcker en 500ml flaska i ca 83 dagar för mitt 160l, dvs ca 1.8kr/dag kostar det för mig.
Jag har för mig att detta medlet är billigare än Seachem Excel.
Salladsplantan (Samolus valerandi) köpte jag mest för att testa, jag tror att det är mer emerst växande växt, så att den inte funkar så bra under vatten.Jag har letat en del efter Windellöw, men så fick jag lite av Herkules visningskar, jätteschysst av dom!!! =) TACK!Jag satte dit Windellöwen på Red Moore roten, jag ska nog binda fast dom också, sitter rätt löst nu.
Nu när jag snart ska byta alla 4 lysrören i rampen på mitt 160l, så har jag köpt en del nya lysrör (för många).
Dessa har jag nu liggande (oanvända, helt nya):
2st Aquarelle
2st AquaStar
1st Grolux
1st Philips TL-D 840
Vilka tycker ni att jag ska använda för att få bästa ljuset? Glosson stegrar lite, jag vill sänka den!
Jag tänkte nog ha 2st Aquarelle + 2st AquaStar.

Inga kommentarer: