25 mars 2007

160l VB

45% VB på 160l växtkaret imorse.
Doserade detta efter VB:
5krm KNO3
5krm K2SO4
1.2dl KH2PO4
1dl TMG
Jag ryckte upp hela Glosso-mattan, rensade varje planta från dåliga blad och alger, och platerade sedan i sanden igen.
Denna gången tog jag flera, kortare Glosso-sticklingar och tryckte ihop tillsammans och satte i gruset, så att det blev som en "boll" av Glosso. Satte ner några sånna i sanden, jag tror att dom tar sig bättre, snabbare och blir snyggare om man sätter dom så.Detta tog rätt så lång tid! =)
Jag slamsög rent sanden, under Glosson lite också, lika bra. Jag kommer ändå inte komma åt det på ett bra tag nu.
Sandslamsugningen gjorde att det blev rätt så grumligt i vattnet, därför kommer foto senare :)
Efter vattenbytet + omplantering av Glosso, så bytte jag ut de 2 sista lysrören i rampen. Su nu har jag helt nya, fräscha lysrör: 2st Philips Aquarelle (är det TL-D 89?) och Sylvania AquaStar i rampen.
AM Reaktor 1000, har varit igång (utan CO2) i lite lver 1 dygn nu. Jag ser ingen tendens till läckage någonstans heller, känns skönt =) Hoppas jag slipper hålla på med teflontejp och sätta fast ventilationen på nytt :S
Jag "monterade" ;) fast reaktorn på sidan av akavrierampen, så att den nu står med rätt sida uppåt för att det ska funka att lösa CO2. Jag satte bara fast den med silvertejp, det kommer absolut bli en snyggare och mer praktisk lösning senare!
Ytterfiltret rapar lite luft sedan att den sugit in lite under vattenbytet, så det kommer ner luft i reaktorn :S Då ser jag inte om det är luften eller CO2:n som blir oupplöst.
Den borde sluta med det imorgon, så då kan jag ordentligt se om den verkligen löser upp CO2:n eller inte.
Det känns ju som att det inte borde vara några problem att lösa 2bps i ett TetraTec EX1200 ytterfilter, men jag är ändå inte riktigt säker på att det funkar bra. Den kanske måste "köra in" sig lite, ett tag?
Jag har sparat en del Glosso (som blev över), så ni som vill köpa får höra av er!

Inga kommentarer: