5 februari 2007

CO2, m.m.

pH: 6.0
KH: 2
CO2: 66ppm
Nu ligger jag helt perfekt i CO2 tycker jag, jag har ju installerat bubbelräknare igen nu, så att man ser hur många bubblor/s man kör, jag ligger på ca 6-7(!)bubblor/s, det är rätt mycket till ett 160l, men det funkar rätt kass att lösa CO2 i ytterfiltret. Sendan att jag riktat strilrören (utblåset) från ytterfiltre mer mot ytan, så har växterna bubblat bättre inbillar jag mig, det ser snyggare ut också.
det början komma lite gröna alger (som tydligen beror på CO2-brist), men det var under de 2 dagarna jag inte körde nån CO2 alls, tuben hade tagit slut då. Men hoppas jag att det inte kommer nåt mer alls!
Växterna bubblar lite, hoppas wallichii:n och min röda Myriophyllum (det är antingen tuberculatum (Red) eller mattogrossense) sätter fart och börjar växa ordentligt.
Det funkar inget bra med Eriocaulon setaceum, satte några stänglar i nanokaret, men jag tror inte att dom funkar bättre där iof.
Blyxa japonica vill fortfarande inte växa till sig ordentligt, lägre höjd än vad det egentligen ska vara, kastar nog ut den och ersätter med Eleocharis istället snart. Efter att en planta (Blyxa) växt ett tag, så blir de nyaste bladen jättekort och krulliga, förut också ljusa och rosa toppar, tydligen mikro- och kvävebrist, det har blivit bättre sen jag slarvade med gödningen iof. Kommer en del blomknoppar också. Jag kanske har samma problem med min Blyxa, som många har med sina Alternatheror, det liknar symtopen en del iaf...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jättefin röd växt!

Johan sa...

Hej Leonard,

Jag undrar om du vill ha en banner på din blogg med på min webshop för växtnäring, aquascape.nu. I så fall kan du maila den till mig med formatet bredd 600, höjd 100 ungefär. /Joni