3 februari 2007

40% VB

Jag bytte ca 40% av vattnet i 160l idag. Slängde ut all Limnophila aromatica och Myriophyllum sp. (den gröna). Det känns som att jag har riktigt mycket plats i karet nu, skulle kunna slänga in några växtarter till nu =) Det är ett par arter jag går och tittar på, när jag har råd och kommer till nån affär som har dom, så lägger jag nog vantarna på dom ;) Glosson funkar dåligt för mig. Den växer, men den åker bara ur sanden hela tiden, så att den aldrig lägger sig ner. Det SKA funka med den, men den vill inte. Jag har ju 0.75watt/l, 40cm högt kar, så det borde inte vara några problem. Det är ganska långt mellan bladrosetterna också, ca 1cm. Så det blir ingen tät matta direkt. Jag funderar på att slänga ut den och sätta in HC, men förra gången jag hade den, så flöt den upp hela tiden, pyttesmå rötter, så att den aldrig fastnade, men den blev iaf mycket tät! Nån slags Eleocharis har jag också funderat på, hos dom är det inte heller så långt mellan bladrosetterna, den blir nog lätt tät och fin, fast ganska för hög för mitt kar. Riccia har jag också blivit lite sugen på, den växter och bublar mycket, kräver mycket ansning och skötsel, sen "skräpar" ner på ytan, m.m. Så jag tror ändå inte det. Känns nästan som att jag ska skita i bottentäckare helt och hållet. Jag satte in den nya CO2-tuben efter vattenbytet. Jag har inte på CO2 medans jag byter vatten, för då rensar jag ändå samtidigt, så jag rör runt ytan rätt mycket, så det känns som att CO2:n ändå skulle försvinna isf. Stänger ni av CO2:n medans ni byter vatten och rensar? Jag skulle och sätta in bubbelräknaren jag fått hem. Dom gamla CO2-slangarna är rätt hårda och stela, så jag tänkte byta en bit som satt mellan bubbelräknaren och backventilen. Jag drog i slangen som satt på backventilen, och så gick "pinnen" (som man sätter fast slangen på) av. Så jobbigt när sakerna går sönder. Det hände precis samma sak med den första bubbelräknaren, pinnen gick av när jag skulle ta av slangen som satt fast stenhårt! Är det någon som vet om det över huvudtaget finns att köpa backventiler med pinnarna av metall? AM Reaktor 1000 har väl pinnar av plast också? Tråkigt om den går sönder nån gång =(

6 kommentarer:

Leonard sa...

Såg att dom hade en backventil av mässing på www.aquaristic.net jag ska köpa några sånna när jag ändå beställer därifrån sen... Kör ju med en backventil för vatten, funkar inte så bra :S
Jag ska kolla i affärerna i närheten som dom har nån CO2 backventil (av plast) så länge, bättre än den jag använder nu iaf.

Anonym sa...

Är väl bara att klippa av slangen och skära bort biten på backventilen/bubbelräknaren med en skalpell?

Leonard sa...

Ja, precis. Jag kom också att tänka på det =)

Backventilen "pluggar" (vad kallas det?) var enorm lösa, så det var nästan omöjligt att inte bryta av dom, men jag får hoppas att AM Reaktor 1000 är stabilare!

Johan sa...

Om glosson släpper kan det bero på två orsaker, klen belysning eller för grov sand. Jag har inte kollat vad du har för belysning :-)

Leonard sa...

min belysning: 4*30watt t8 lysrör över ett 100*40*40cm kar. jag kör med typ de flesta AquaStar och nåt gulare lysrör för färgen skull, men det spelar ju egentligen ingen större roll.
Sandnen är svart rådasand, jag har för mig att groveleken är 0.8-1.2mm diameter, men det känns som att det är fel, iaf inte grövre.

Mvh Carl

Leonard sa...

Det känns som att Glosson början få grepp i sanden nu och lägger sig ned. Känns som att det kommer funka. Min första lilla snutt av matta har nyss kommit!