13 februari 2007

102l

Jag fick mina snäckor från Stoby akvarieaffär, i Malmö, idag också. Dom skickade snäckorna (importerade från Tangnayika) och det gick bra, inga krossade snäckor eller nåt alls! Dom passar nog också in bra i karet, snyggare än Vinbergssnäckor tycker jag! Dom är mycket mindre än Vinbergssnäckorna, men dom ska tydligen ändå funka, dessa är enligt mig betydligt snyggare iaf!
Nyss lade jag ner kalstenarna (mest hålstenar, en del Faxekalk och pyttelite sten från Cypern) i 102l karet. Innan kapade jag till frigoliten (1cm tjock) och la på botten, för att skydda glaset, om någon sten skulle ramla ner eller nåt annat.
Jag har också tagit en kartongskiva och klippt till i lagom storlek för att den ska få plats bakom karet, och satt fast mörkblå fleece med säkerthetsnålar, detta är då bakgrunden, fast den ser ju svart ut, det blir nog bra ändå. Innan allt detta hände, så har jag också silikonat ihop de 2 delarna av min "BTN" (jag tror inte det är BTN, men det är nåt liknande) och silikonat in den i 102l, på kortsidan. Där bakom (ett 13cm mellanrum, dvs ca 15l) ska jag sätta in olika sorters filtermaterial och en cirkulationspump (AquariumSystem New-Jet 1200), så kommer det bli superbra!. Detta blir nog helt perfekt för fiskarna sen. Jag tänker ha 10st Zebrasnäckor (Neritina natalensis), 6st Lamprologus multifasciatus och 2par Julidochromis transcriptus "Gombe" i karet, jullarna kommer nog älska stenröset tror jag. Jag ska nog skaffa ett blått lysrör, blir nog snyggare då också.

1 kommentar:

Leonard sa...

Jag satte dit några kluttar silikon mellan några stenar, så att de inte ska rasa lika lätt, om jag tex skulle stöta till dom när jag gör vb eller nåt. Känndes bra att få det säkrat också =)

Jag tror jag har användt ungefär 1/6-1/7 av min silikon-tub (310ml). Först trodde jag inte att den skulle räcka, men det gjorde den verkligen. Nu har jag iaf en aning om hur mycket silikon som går åt.