28 januari 2007

VB

Jag bytte 50% av vattnet idag, duktigt av mig, tycker jag.
Jag planterade de nya växterna, slängde ut ca 2/3 av Limnophila aromatica. Jag tycker inte den passar in riktigt, nu ska jag köra ganska mycket röda växter, ordentligt röda.
Jag tog av alla toppar på Ludwigia acurata och satte ner i sanden, skönt att få bort toffsalgerna som satt där! Nu har jag rensat bort de allra flesta algerna, så jag hoppas inte att dom kommer igen.
Jag satte ner en Indiansten till, tanken är att Rotala wallichii (som är planterad framför och bakom stenen) ska växa upp över "kanten" på stenen och sedan ska de två olika grupperna av wallichii (bakom/framför sten) växa ihop till en tjock "pelare" och bli illröd! =) Då kommer nog bara en del av stenen synas, men det blir snyggt när allting i karet växt till sig som jag vill ha det.
Tog bort den blåa bakgrunden också, tycker det passar bättre med rött mot svart.
Jag hade i ca 35ml NutriSI (jag ska ha i mer än förra veckorna, de alger jag trodde var grönalger, berodde tydligen på CO2-brist, så jag kör på mycket NurtiSI), 35ml KH2PO4, 3-4krm KNO3(torrt), 3-4krm K2SO4(torrt) och 2-3tsk MgSO4(torrt) i 160l.
En del vatten i bubbelräknaren (FerPlast) hade "dunstat" (det försvinner iaf, långsamt), så jag var tvungen att fylla på, annars så ser man ju inte bubblorna.
Sedan märkte jag att det inte kom ut nån CO2 i ytterfiltret, det lät ingenting. Jag tittade först efter nån läcka, och då pyste det vid bubbelräknaren, när jag hade tagit av slangarna för att fylla på med vatten. Så det fixade jag genom att ta loss slangen, som det läckte genom, klippa av en liten bit och sätta fast igen. Men det kom ändå inte någon CO2 till ytterfiltret; jag testade att blåsa från CO2 tuben genom slangen, men det gick inte. Det var nog något som hade fastnat i slangen eller proppat igen syrestenen (där CO2:n kommer ut ur slangänden), jag kollade det, klippte av slangen, på samma sätt som vid bubbelräknaren. Jag testade att sätta på CO2 tuben igen och det funkade fortfarande inte!!!
Nu letade jag efter läckor eller hål i slangen igen. Jag tog akvarievatten och droppade på att skarvar på slangen, och då visade det sig att det fortfarnade läckte vid bubbelräknaren. Jag drog loss slangen för att försöka fixa det, men då gick "knoppen" (för att få slangen att sitta fast) av!!! Så jobbigt! Nu har jag bara en plaströrsbit kopplad mellan slangarna, så får jag köpa en ny bubbelräknare så fort som möjligt. Jag ska mäta pH + KH och lyssna på ytterfiltret (ungefär hur mycket bubblor som strömmar in) för att försöka hålla koll på CO2:n så länge.

Inga kommentarer: