16 januari 2007

VB + ny bakgrund

Jag bytte bakgrunden i helgen (v.2) också: från jul paketpapper till ljusblå fleece, så här ser det ut idag. Jag trodde att den blåa färgen på tyget skulle bli starkare, men det blev ganka svagt blått, lite mer åt det gråa hållet. Men det ser ok ut. Jag tycker att den röda bakgrunden passade bra också, nåt att tänka på. Det syns ganska tydligt på bilden att det är fleece, det var bättre med den svarta (jag haft innan), då syntes det inte alls lika tydligt som med denna bakgrunden. Nån belysning av bakgrunden hade nog vart snyggt, men jag har ju alla mina sladdar och slangar ut genom karet, så att de kommer ut och ner på baksidan. Det gör ju att man ser sladdarna, mellan bakgrund och akvarium, om man skulle flytta bakgrunden längre bak, så att det gick att lysa upp den. Jag har plats bakom karet, men sladdarna retar mig. Jag kan inte dra dom åt något annat håll heller, eftersom att jag byggt rampen så osmart... Det finns inget mellanrum mellan glaset och rampen på de andra sidorna. I förrgår gjorde jag ett vattenbyte på ca 60l (+). Jag gallrade ut en del Limnophila aromatica, så att de andra växterna också skulle få lite ljus. Jag hade i ca 2.5tsk MgSO4, 4-5krm KNO3, 40ml av den gamla KH2PO4:an, 20ml NutriSI (jag tog mindre NutriSI än vanligt, eftersom att jag fått en del grönalger i karet, men det ser ändå ut som att jag har mikrobirster på en del växter, konstigt!) och ca 2-3krm K2SO4. Jag tycker att det känns som att det är dåligt "tryck" i t8 lysrören, och det är det nog, iaf jämfört med t ex MH. Jag är lite sugen på att köpa 2*70watt MH till 160l karet, men det känns som att det inte verkligen behövs och det kostar ännu för mycket för mig, så det får vänta ett tag till.

Inga kommentarer: