1 januari 2007

Mina akvarium

Jag tänkte beskriva mina akvarium nu i början, så att ni vet hur det ser ut i nuläget. Jag har ett 160l high-tech växtakvarium. (uppdaterad bild kommer väldigt snart!) Till detta har jag 4st 30watt t8 lysrör, 2st Philips Aquarelle, 1st AquaCoral, 1st Hagen PowerGlo. Det känns som att det är för lite "tryck" i dom, jag har haft tankar kring 2*70watt MH istället, men det känns lite onödigt iochmed att det redan funkar ok såhär. Rampen med lysrör är målad med blank vit färg inuti, för bättre reflektion än lackat trä. Rampen har jag gjort, så den är specialanpassad för mitt kar =) Jag har även satt på Arcadia reflektorer på Aquarelle lysrören, fast reflektorerna är för 18wattare egentligen. Jag använder ett TetraTec EX1200, och löser för tillfället även CO2 från tub i detta. Jag tycker att ytterfiltret låter LITE mycket, men det kanske ska låta så, det är lite störande iaf, men inget stort problem. I ytterfiltret har jag grov filtermatta, makaroner, lite Zeolith, Filtervadd, JBL MicroMec, tvättsvamp (funkar bra) och Eheim Ehfix. Filtret är mycket lätt att rengöra och att starta. Filtret är ganska slött, det är svårt att lösa CO2 i det. Jag har en 150watt AquaEl termostatdoppvärmare, håller 24-26grader. Eftersom att det inte funkat så bra med att lösa CO2, så har jag fått lite toffsalger under en tid, men nu kör jag på med ca 2 bubblor/s, istället för 0.5-1 bubbla/s, det funkar ok, men jag kan köra med en lägre dos, om jag löser CO2:n på ett mer effektivt vis. Jag ska göra en beställning från www.aquaristic.net och bl a annat köpa en AM Reaktor 1000 och en pH-controller. Det blir väl i vår nån gång. pH-controllers jag funderar på att köpa nu (1 av dom) är dessa: Aqua Medic pH Controller 2001 LC iks aquastar alpha ph Mess- und Regelsystem Papillion 3000 Ph-Mess u. Regelgerät TUNZE CO 2 Controller Set 7074/2 TUNZE Ph Controller 7070/2 Det blir säkert bra, så får jag kanske köpa till det extra, som inte redan följer med. Nu jag har 2st 500g CO2 tuber, jag fyller på dom med 1-2månaders mellanrum, men det hade vart skönt med en större, typ 6kg eller nåt sånt. Men det ligger tyvärr ganska långt ner på prioritetslistan för mig nu. Jag göder med KNO3, KH2PO4, NurtiSi, MgSO4, K2SO4 och TMG. Nu, äntligen tycker jag att jag har fått till en bra layout, förr har det blivit så många olika sorters växter, det blir för plottrigt. Denna gången blev det lyckat tycker jag. Växter i karet är dessa: Limnophila aromatica Ludwigia acurata Myriophyllum sp. Rotala wallichii Elatine triandra Blyxa japonica Glossostigma elatinoides Lilaeopsis novae-zelandiae (kastar snart ut den) Nympheae pubescens Fiskar i 160l: Aplocheilus lineatus (Guld Gädda) Mosaikgurami Otocinclus vittatus Panaque maccus Sewellia lineolata Palettciklider (ska flyttas) Jag letar efter Zebrabotior (Botia striata) till karet, men de verkar vara ovanliga.

Jag har även ett 2l Här i finns 3st Guld Ampullaria-snäckor, Anubias nana på en typ kalksten (från Cypern) och Najas guadelupensis. Jag har ett Red Sea Nano-filter (ryggsäcksfilter) på 60l/h, det är lite för starkt för det karet. ytan rör sig för mycket, så att CO2, från snäckor och bakterier i filtret som "andas", luftas ur vattnet. Det som gör att karet håller sig fräscht är snäckorna, annars hade det vart en glasvas med alger. Belysningen är en IKEA skirvbordslampa på 25watt.

Jag sköter ett 1050l kar Det är väldigt stort, jag står på en liten stege och pillar i det =) Gruset är sånt, som man lägger på gångar och stigar, blåa och röda korn. Diametern är ca 3-5mm, då det passar ju bra till ett low-tech (växtkar) med Walstad metoden. Under gruset ligger alltså lite jord. Än så länge är det bara ett TetraTec EX1200 till karet, men vi bör nog köpa 1 eller 2 ytterfilter i samma storlek till, isåfall ett likadant, JBL Cristal Profi 500, AM-Top 3338, Fluval 404 eller Sacem Marathon 1500 (från www.aquaristic.net), typ nåt sånt iallafall. Det finns inte heller någon speciell belysning till karet, så det är ganska mörkt i det. Sen när vi köper, då bygger jag en ramp och sätter i 6-10st 36watt t8 lysrör, det blir lagom till ett växtkar-low-tech =) Jag skulle även vilja att dom köpte ett UV-C filter, bra att ha om något skulle hända.

Jag håller en temperatur på 19-24grader med en 300watt Tetra termostatdoppvärmare och en äldre 150watt Eheim doppvärmare. Växter i karet är: Echinodorus bleheri Gymnocoronis spilanthoides Microsorum pteropus (Javaormbunke) Anubias nana Cryptocoryne wendtii "Mi Oya" Crinum thiainum Alla växter ska tåla hårda tag från Guldfiskarna, det ska vara "Guldfisk-säkert". Fiskar är: Guldfiskar (förvaras där under vintern, istället för att frysa i utedammen, men kommer ut på sommar, vår och höst) Siamesiska algätare Praktbotior Platy Svärdbärare Pterygoplichthys gibbiceps (Segelfens Pleco/ Gibbi) Palettciklider Jag ska köpa Segelfensmolly, Pimelodus pictus eller Syndotis petricola och kanske fler Praktbotior till karet. Det behövs även fyllas på med växter, typ Nomaphila stricta, olika Anubias, Javaormbunkar, kraftiga Vallisneria, m.m. Ja, nu har jag säkert glömmt att skriva något viktigt, men isåfall får ni fråga mig om ni undrar =)

Inga kommentarer: