27 januari 2007

Lite nya grejer

Jag var idag i Göteborg på en rundtur. Först åkte vi till Herkules Zoo, det var väldigt mycket folk där idag, särskillt precis innan de skulle stänga kan jag tänka mig att det var värst, dvs den tiden jag var där. Jag köpte en del grejer hos dom: 30watt Grolux, 30watt AquaStar, 18watt Aquarelle (till 102, Tanganyika biotop, har inte startats än), röd Myriophyllum (jag tror att det är Myriophyllum tuberculatum (Red), Cryptocoryne wendtii (vet inte riktigt vad för Cryptocoryne det var, men det ser snygg ut iaf), 5kg bikarbonat (jag ska inte baka, det är för att höja pH och KH i Tanganyika karet sen) och en cirkulationspump till 102l; AquariumSystems New-Jet 1200 (400-1200l/h), den blir nog perfekt för 102l. Efter Herkules åkte vi till Hornbach på Hisingen. Där inhandlades 2l Zeolith (förebyggande för nitrit och ammonoiak/ammonium till 102l, i starten särskillt) och några snygga hålstenar (kalkstenar, till 102l det med). Till sist, men inte minst, kom vi fram till Zoo Kompaniet. Där köpte jag de faxekalkstenar, som jag inte hade råd med på träffen =), 100ml Sera Nitrivec (för uppstarten 102l, vet inte om det behövs egentligen, men jag tycker det känns bra med det!), 100ml Sera Aquatan och 2st krukor Rotala wallichii. Nu har jag fått fixat nästan allting för att kunna starta upp mitt 102l, som är stående med grus i mitt rum. Jag ska ta ur det och tvätta det snart, sen om några veckor starta det, fasen va kul det ska bli!!!

Inga kommentarer: