29 januari 2007

CO2

pH: 6.2 KH: 4 84ppm CO2 enligt Tropicas CO2-tabell: http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif Jag mätte med JBLs pH-test (6-7.6) och KH-test (dropptest båda), bara använda 1gång tidigare, alldeles nyöppnade flaskor, så de borde ju stämma hyffsat, men det låter väldigt konstigt med 84ppm CO2 ändå... Min Panaque maccus ser inte ut att må så bra, den simmar upp till ytan ibland och drar i sig lite luft, sen ligger den helt orörlig på botten under ca 1 min, sendan samma händelseförlopp om och om igen. Det är den fisken som allra först brukar visa tecken på CO2-förgiftning. De andra fiskarna ser inte så påverkade ut tycker jag, kanske lite slöa och hängiga isf. Jag drog ner på bubbeltakten lite (min bubbelräknare är ju sönder så det är inte så lätt). Växterna bubblar inte enormt, men bra. Jag vill väldigt gärna ha höga CO2 halter iom att jag drabbats av Toffsalger och någon annan alg (som beror på CO2-brist), så att jag kan vara hyffsat säker på att de inte kommer tillbaka igen! Jag hade i 25ml KH2PO4 och 25ml NutriSI nyss.

Inga kommentarer: