24 januari 2007

Alger och brister

Jag har en hel del alger i mitt 160l växtkar just nu, det är väldigt tjatigt. De två dominerande arterna är toffsalger och grönalger (kanske flera olika sorter).
Jag skulle behöva skrubba rutorna 2-3gånger per vecka, men det orkar jah aldrig, så i slutet acv veckan, innan vattenbytet, så är det mycket alger i karet :(
Toffsalger Jag har en del toffsalger, men jag förstår inte hur jag kan ha det när jag ändå kör in så mycket CO2 i ytterfiltret och löser det, ibland har fiskarna flåsat lite vid ytan. Jag har haft toffsalger nästan hela tiden, men ibland bryter de ut och sabbar växterna och karet.
Nu har de kommit igen. De kommer när man har för lite CO2 (koldioxid) i vattnet eller har ostabila nivåer. När de i början av denna period kom, så hade tuberna tagit slut (under ett lov, så karet var utan CO2 några dagar). Men nu kör jag rikligt med CO2, och de kommer ändå, mer och mer, på nyare blad... Väldigt jobbigt, de är de värsta algerna jag vet!

Grönalger

Jag har också en del sorts grönalger, jag vet vilken sort. Att man får grönalger beror (oftast) på för högt tillskott mikronäring, alltså t ex Fe (järn), Mg (magnesium), Cu (Koppar), Ca (kalcium), m.m. Mina grönalger lägger sig som en luddig yta över rutor och växter (alla blad utom de allra nyatse).

Jag har även mikrobrister (ljusa toppar) på en del växter, på bland annat Limnophila aromatica, Blyxa japonica och Elatine triandra.

Jag förstår inte hur det kan bli så. Kan det vara så att jag har brist på en sorts mikroämne (t ex Mg) och att jag har överdoserat med ett annat ämne (t ex Fe)? Då borde jag väl få denna symptomen?

Vad tycker ni att jag ska göra? Jag gar slappat lite med vattenbyte de senaste gångerna, det kanske kan hjälpa?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk på att om CO2-halten dippar (vilket toffsalgerna tyder på) så kommer det blockera upptaget av alla andra näringsämnen. Kanske blir mikrokelatet starkare också iom att du får högre pH med mindre CO2 vilket gör mikron mer svårtillgänglig.

De gröna algerna du har brukar rasa av när CO2-halten blir bra igen, toffsarna också till viss del - men det är ju ofta toffsarna på inredningen som är det största problemet.

Vill du ge växterna en riktig mega-koldioxid-shot så kan du sänka vattennivån så långt du kan så växterna kommer i kontakt med luften och får rejält med CO2. Det verkar vara därför växter bubblar så mycket efter vattenbyte.

Leonard sa...

Det kännns ju inte som att jag har låd CO2-halt, men jag ska ta och mäta pH och KH kontinuerligt nu, så att jag har någon aning.

Det stämmer faktiskt, toffsalgerna sitter inte på växterna som går ända upp till ytan! det kanske är CO2-brist iaf då...
Men jag har gröna alger på alla växterna.

Jag ska väl inte ha i mer mikrogödning? Kan de gröna algerna ha med att jag slutat med TMG att göra?

Anonym sa...

Slutat med TMG? Har du bytt från TMG till NutriSi och därefter fått mikrobrister?
Vilken NutriSi-blandning kör du isåfall?

Leonard sa...

När min sista TMG flaska tog slut, så köpte jag ingen ny och har kört med NutriSI sen dess (2.5-3tsk i 300ml batterivatten med 2tsk Citronsyra), ca 20ml 2ggr/vecka nu det sista när algerna kommit.

Jag har även haft i lite JBL Ferropol nu senaste bara för att jag inte kunde med att slänga den.

Mitt kar är på 160l, kör med 4*30watt t8 lysrör, dvs 0.75watt/l (karet är 40cm högt, alger kommer överallt).